Photoshop Tutorial – Two

Photoshop Tutorial kali ini aku update pasal ‘Sketch Effect’. Kat internet ada banyak software untuk buat sketch effect ini. Korang boleh google dan try software yang diberikan. Bagi aku, biar kita tahu bagaimana proses untuk menjadikannya. Ada banyak cara untuk buat sketch effect ini.

Cara yang akan aku tunjukkan ini, bagi aku dah cukup simple dan mudah untuk difahami.

Langkah 1 > Pilih gambar…

Langkah 2 > Forecolor = Black > Copy background layer > Pilih Filter-Sketch-Photocopy

Langkah 3 > Tukar value pada Detail dan Darkness mengikut selera masing-masing… > Klik OK

Langkah 4 > Pilih Brush > Forecolor = White > Putihkan seluruh kawasan muka supaya bintik-bintik halus tidak kelihatan. Untuk bahagian mata, guna Forecolor = Black.

Langkah 5 > Selesai dan Save As…

Wah! rindunya nak ber ‘blog’… dah lama aku tak update blog kesayangan ku ini. Terima kasih pada yang sudi singgah disini.

Photographer
+6019.263.3206
This entry was posted in Tips dan Tutorial. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

