Kesenian Melayu

Salam semua… kali ni tak nak citer pasal orang kahwin. Minggu lepas aku berkesempatan melawat seorang tukang besi yang arif dalam membuat senjata seperti keris, parang, pisau dan sebagainya. Namanya, En Mokctar Ali. Beliau menetap di Melaka. Memang dah lama sangat aku teringin nak jumpa orang2 macam ni. Bagi aku, hasil kerjanya cantik dan kemas. Kalau kita pegang senjata yang dibuat, rasa padat dan yakin dengan pembuatannya. Nasib baik ada orang macam beliau kalau tak, tentu lenyap warisan melayu kan.

En Mokctar Ali (kanan) sedang menjelaskan serba sedikit mengenai keris.

Sebahagian koleksi senjata yang dibuat oleh beliau.

Ok la, itu je…🙂 minggu ni ada job kahwin Shahril & Izzati kat sijangkang. Nanti aku update pasal dia orang ek. TQ!

Photographer
+60 019 263 3206
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s