D.I.Y : Diffuser

Salam, percubaan diffuser buatan sendiri dengan menggunakan kertas licin bersaiz A4 sahaja. Apa itu Diffuser? Dalam kamus: an optical device that distributes the light of a lamp evenly. Senang cerita, sbg alat tambahan untuk speedlite/flash bagi menyebarkan cahaya dengan sekata. Jadi gambau yang kita amik dengan menggunakan diffuser akan lebih lembut warnanya. Lagi satu kalau tak silap aku, ianya bertujuan sebagai bouncer juga. Correct me if i’m wrong..๐Ÿ˜€

Sebelum aku melalut jauh2… meh tengok perbezaan gambau yang aku amik dengan menggunakan diffuser, tanpa difusser dan tanpa bantuan flash mungkin korang semua boleh paham kot… wallahualam!

w/diffuser

w/o diffuser : just flash bounce to ceiling

direct built-in flash

w/o flash : f1.8, 1/15 sec

Nampak tak perbezaannya, kalau tak nampak lagi kita tengok perbezaan gambau dibawah ni pula. Dimana gambau model yang saya upah, mahal tau!๐Ÿ˜€

w/o flash : f1.8, 1/8 sec (blurry/not focus)

w/o diffuser : just flash bounce to ceiling (focus/skin tone kekuningan/shadow)

w/ diffuser (ok la! :D)

Boleh tgk dibawah, mcm mana rupa diffuser yang aku buat tu ek?

beli kertas saiz A4, pastikan jenis yang boleh memantulkan cahaya.. harga RM0.80 jer sekeping. Pastu aku potong ikut saiz body flash dan ikut sodap aku jer…

Pastu letakkan kat flash mcm di dalam gambar tu ek.. Dah siap! Anda boleh le cuba mana2 cara untuk mendapatkan kesan terbaik dalam penggunaan flash… (sorry gambau agak blur sbb guna kamera handphone)

Kalau tak pun, tak payah susah2 aje nak buat benda ni! Poie kedai beli je lagi senang mcm2 jenis ada… tapi hasilnya mungkin berbeza. Kepada yang ingin mencuba… “Selamat mencuba ye! :p” Terima kasih.

This entry was posted in Tips dan Tutorial. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s